Voorbereiden op de Amstel Gold race
Voorbereiden op de Amstel Gold Race is best belangrijk. De AGR is voor de een een gezellig uitje op de fiets, voor de ander een sportieve uitdaging. Juist voor de sportievelingen heb ik 8 tips. Ik ga ervan uit dat je dan gaat voor de 150 KM of de volledige versie. Lekker aan de bak, dus!
#1. Trainen in een vlakke omgeving
Bekijk hier het fantastische Biking Benelux programma
#2. Lichaamsgewicht
Superlichte fiets van viereneenhalfduizend euro, maar 5 kg overgewicht? Tja, wat moet ik hiervan zeggen? Vul zelf maar in 🙂 Het is in elk geval zo, dat elke kilo mee naar boven moet. Een lichtgewicht fietsvriendje is veel minder getraind, maar maakt het me bergop elke keer weer lastig. Hij is 12 kg lichter dan ik….. Gewicht is belangrijk als het bergop gaat. De beklimmingen in de AGR zijn relatief kort en ook wel geschikt voor sterke en wat zwaardere mannen met macht. Zwaarder wil echter niet zeggen “overgewicht” !
#3. Voeding
Koolhydraten stapelen voorafgaande aan een lange intensieve inspanning is een beproefde methode.
#4. De laatste weken ……supercompensatie
De laatste zes weken ga je stevig aan de bak. Houd na die zes weken nog rekening met een dag of 10 herstel. Zo compenseer je je lichaam optimaal en ga je vliegen…
De laatste zes weken dus stevig trainen en goed op het gewicht letten. Voldoende eiwitten! Zelf vind ik het heerlijk om iets meer af te vallen in die laatste weken, zodat ik bij de 10 dagen rust weer lekker kan eten. Een goede beloning. In de week voorafgaande aan de start 2 keer kort (max 75 minuten) trainen met wat interval. Vroeg naar bed, helpt ook!
#5. Materiaal inspectie
Zorg dat je fiets tiptop in orde is en zorg vooral voor goed werkend schakelmateriaal en goede banden met weinig kilometers.
Een lekke band haalt je uit je ritme en je verliest er veel tijd mee. Kijk ook een hier naar: Pitstop voor onderweg!
#6. Voorbereiden op de Amstel Gold Race; de laatste loodjes
Dag ervoor weinig (beter = geen) alcohol. De dag zelf sta je op tijd op. Neem een normaal uitgebreid ontbijt en neem voor de start al wat isotone dorstlesser. Tijdens de rit gebruik je sportdrank, energy bars, peperkoek of snelle Jelle of iets dergelijks Tijdens de laatste fase kan je ook sportgels gebruiken om je over de laatste heuvels te krijgen. Neem gevarieerde voeding mee. Dus niet alleen maar van die eenzijdige zoete troep.
#7. De rit zelf
De AGR vind plaats op de openbare weg. Een startnummer geeft je geen privileges. Je bent een verkeersdeelnemer als alle anderen. Gedraag je hier ook naar. Ga als een beest te keer als je bergop gaat, maar gedraag je bij kruisingen en respecteer fietspaden, verkeerslichten en de verkeersregelaars.
Stop steeds kort bij de pauzeplekken. Aanrijden, pakken wat je moet hebben en verder. Niet langer dan 2 minuten, anders kom je uit je ritme en koel je te veel af. Gooi nergens afval op de grond. Dus ook geen banenschillen en kapotte binnenbanden. Je zit niet in de Tour de France….
Eet regelmatig en drink regelmatig. Bij warm weer zeker 750 cc per uur! Koolhydraten blijven toevoegen, maar oppassen dat je niet versuikerd. Dit heb ik zelf al eens gehad in de Marmot. Te veel suikerhoudende gelletjes genomen. Pffff, ik zat op een gegeven moment te trillen op mijn fietst. Ik dacht: dat is van de honger. Nog maar een gelletje erin. Het ging maar net goed en ik kon herstellen en goed finishen. Maar het had niet veel gescheeld of alles was eruit gekomen via dezelfde weg. En als dat gebeurd, wordt het een lastig dagje…..
#8. Op zoek naar kleinschaligheid?
Houd je van een sportieve uitdaging, maar huiver je een beetje van grote massa’s fietsers? Kijk dan eens bij de Biking Benelux voor racefietsers. Een fantastische drie-daagse met vele highlights!