Mountainbike fouten | ga beter mountainbiken met deze tips
Mountainbike fouten kosten niet alleen veel energie, maar bederven ook het fietsplezier.
Fietsen is trappen op de pedalen van een fiets, en daardoor ga je vooruit. Simpel zat. Maar hoe komt het dan dat mensen toch in de problemen komen? Wij verzamelden een aantal veelvuldig voorkomende problemen en hebben natuurlijk gelijk een aantal tips!
Beter mountainbiken met deze tips!
#1. Te snel van start gaan
#2. Denken dat je er bijna bent
Heuveltjes zijn één ding, bergen zijn van een ander kaliber. Vaak komt er na de vermeende top van een berg nog een tweede top, die je niet direct kunt zien liggen vanwege het zadel dat er tussenin ligt. De heuvels in Limburg zijn meestal rechttoe-rechtaan. In de Ardennen merken we echter al dat het vaak een soort tweetrapsraketten zijn. Een lichte afvlakking of een bocht luidt niet altijd het einde van de klim in. Tip: Rijd altijd in reserves!
#3. Niet de juiste kleding
Als je jezelf graag pijnigt, kan het een goed idee zijn om een broek zonder zeem te nemen. Voor minder masochistisch ingestelde rijders is de juiste kleding echter belangrijk. Een zeem is een absolute must voor je billetjes. Maar ook sneldrogende overige kleding houdt je langer fit en voorkomt te snelle afkoeling. Wist je dat zweten enorm veel energie kost? Bij hardlopers wordt verreweg de meeste energie besteed aan het op temperatuur houden van het lichaam. Ademende shirts met een technisch ondershirt zijn belangrijk. Ga je echt de bergen in, kijk dan ook eens op dit blog voor belangrijke veiligheidstips. En voor winterharde bikers, kijk je op ons blog voor winterkleding.
#4. Niet de juiste bandenspanning
Zachter ondergrond= zachte band. Harde ondergrond = harde band. Dat is zo’n beetje de stelregel. Omdat er tegenwoordig veel verschillende breedtematen zijn in mtb banden en rijders verschillen in gewicht, is er moeilijk een algemene Bar luchtdruk aan te geven. Mijn tip: begin altijd met een harde band, die je met enige moeite met twee duimen
nog kunt indrukken. Merk je dat je voorwiel weg wilt glijden in de bochten en je achterwiel te weinig tractie heeft, verlaag dan je druk een beetje. Eventueel herhalen.
#5. Stoppen tijden een klim
Als je moet stoppen tijdens een klim, ben je misschien niet goed genoeg getraind, maar in veel gevallen ben je te fanatiek gestart met mountainbiken. Stop dan één keer lang genoeg; zo’n 5 tot 10 minuten. Pas als je hartslag flink is gezakt onderneem je een nieuwe poging, waarbij je rustiger fietst in een lichter verzetje. Ga vooral geen korte stops inbouwen, elke keer als je buiten adem geraakt. Dat wordt nl niets. Blijf rustig en kies een geleidelijk tempo.
#6. Te koud, te warm gekleed
Bergop? Gelijk overjasje los en / of ritsje open. Houd je lichaam koel. Het op temperatuur houden van je lichaam vreet namelijk energie. Kom je boven aan, trek dan gelijk een extra jasje aan om je bezweette lichaam te beschermen tegen afkoeling. Een van mijn beste MTB -maten is al eens in een afdaling onderkoeld geraakt door het niet bij zich hebben van een extra jasje. Het was zomer, en 30 graden in het dal. Maar op 1800 mtr is het toch allemaal anders. je komt dan ook gelijk al in de gevarenzone terecht!
#7. Verkeerde verzet (heel belangrijk om beter te mountainbiken!)
Trapfrequentie is persoonlijk. Vaak zie ik echter dat veel hobbyfietsers ofwel te licht (koffiemolentje) of te zwaar ( molenverzet) trappen. Te licht vergt een enorme conditie (denk aan Lance Armstrong) en een groot verzet (Denk aan Merckx) vergt heel veel kracht. Beide voorbeelden zijn uitersten. De meeste hobbyfietsers zitten er tussenin. Op een vlakke weg is het prettig om tussen de 85 en 100 omwentelingen te maken. Zeker als je de echte bergen gaat beklimmen, raad ik je mijn artikel aan over mountainbiken in de Alpen
#8. Foutief remmen
Remmen doe je geleidelijk en met interval. Nooit je rem laten slepen. Kort remmen en weer even los laten. Dan wederom kort remmen en weer los laten. Hierdoor voorkom je kokende olie in je remleiding, wat tot remkrachtverlies leidt. je remt met 70 tot 90 % met je voorrem. Het voorwiel slipt namelijk veel minder snel.
#9. Zadel te hoog of te laag
Je kunt enorm veel kracht verliezen door een te hoge of te lage zadelstand. Laat je goed adviseren door je fietsenmaker, over je houding in het algemeen, maar vooral over de hoogte van je zadel. Een handigheidje is het volgende: Plaats een pedaal helemaal naar beneden. Houd je stuur met beide handen vast (fietspositie) en plaats dan de HAK van je schoen op het pedaal. Als je been dan volledig gestrekt is, staat je zadel meestal goed afgesteld. Zodra je inklikt in je pedalen, houd je in de laagste pedaalstand een kleine knik in je been ( niet volledig gestrekt) En dat is zoals het hoort.
Zin in een mooi fiets-avontuur?
Als je klaar bent voor een geweldig mountainbike avontuur, kijk dan eens bij onze Biking Benelux mtb drie-daagse
Mocht je op zoek zijn naar vette mtb routes in Limburg, lees dan mijn artikel over de mooiste mountainbike routes in Limburg